PENGARUH KOMPETENSI RENAISANS TERHADAP BUDAYA KERJADAN KINERJA GURU SEKOLAH DASAR DI KOTA MAKASSAR
Keywords:
Renaisans Competence, Work Culture, and PerformanceAbstract
The research aims to know and explained the effect of renaisans competence toward job culture; to know and explained the effect of renaisans competence toward performance; and to know and explained the effect of renaisans competence, through job culture toward performance by teacher in elementary school Makassar City.
These research applied on elementary school Makassar City with population of honor teacher have the letter of description of Limited Contract Time on 8 district which amount 1.519 persons. Samples as amount 317 respondents used of Slovin formulation. Data from quesioner to analyzed in used of Structural Equation Model with AMOS 18.
The result of research to found that the renaisans competence in direct have effect toward the job culture by teacher. The renaisans competence in direct have effect toward the performance by teacher. The renaisans competence indirect through job culture have effect toward the performance by teacher.
References
A.M.Irfan Taufan Asfar, A.M.Iqbal Akbar Asfar, 2019.
Asmani, Jamal Ma’mur. 2009. “7 Kompetensi Guru Menyenangkan dan Profesional”. Jogjakarta : Power Books
Dessler, G, 2013. Human Resources Management. Ninth Edition, Upper Saddle River, Prentice Hall, New Jersey.
Gagne, R, 2012. The Learning Media to Smart People. Published by West Publishing Company, New York.
Handoko, T. Hani. 2017. Manajemen . Yogyakarta: BPFE Yogyakarta, Cet. XVIII,
Hasbullah, 2006. Manajemen Pendidikan. Penerbit Bina Rupa, Jakarta.
Kreitner, Robert dan Angelo Kinichi. 2019. Organizational Behavior, Edisi ketiga USA D Irwin Inc.
Kyriakides, L., Antoniou, P., & Dimosthenous, A. (2021). Does the duration of school interventions matter?
Murkatik, K., Harapan, E., & Wardiah, D. (2020). The Influence of Professional and Pedagogic Competence on Teacher’s Performance. Journal of Social Work and Science Education, 1(1). https://doi.org/10.52690/jswse.v1i1.10
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alphabet.
Syah, Muhibbin. 2003. Psikologi Belajar. PT. Raja Grafindo Persada: Jakarta
Tanner, Jacob, 2001. The Flexible in Education Management. London School of Education, London.
Terry, GR., 2005. Human Resource Management. Published by McGraw Hill, Ohio.
Warisno, A. (2019). Pengembangan Sumber Daya Manusia Dalam Peningkatan Mutu Lulusan Pada Lembaga Pendidikan Islam Di Kabupaten. Ri’ayah: Jurnal Sosial Dan Keagamaan, 3(02), 99. https://doi.org/10.32332/riayah.v3i02.1322
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2023 AkMen JURNAL ILMIAH
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Penulis yang menerbitkan pada Jurnal Ilmiah AkMen menyetujui persyaratan berikut:
- Penulis memiliki hak cipta dan memberikan hak Jurnal Ilmiah AkMen untuk publikasi pertama dengan karya yang secara bersamaan dilisensikan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons (CC BY 4.0) yang memungkinkan orang lain untuk berbagi (menyalin dan mendistribusikan kembali materi dalam media atau format apa pun) dan beradaptasi (mencampur) , mentransformasikan, dan membangun di atas bahan) karya untuk tujuan apa pun,
- Penulis dapat membuat perjanjian kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif versi jurnal, yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan atas publikasi awalnya di Jurnal Ilmiah AkMen
- Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting pekerjaan mereka secara online (misalnya, dalam repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengajuan, karena dapat menyebabkan pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.