PENGARUH KEMAMPUAN PROFESIONAL DAN KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP KINERJA GURU MADRASAH DDI AL IHSAN KANANG KABUPATEN POLEWALI MANDAR

Authors

  • azis azis ITB NOBEL
  • Ahmad Firman ITB NOBEL
  • Mukhtar Hamzah ITB NOBEL

Keywords:

professional ability, emotional intelligence, teacher performance

Abstract

This study aims to analyze the effect of professional ability, emotional intelligence and spiritual intelligence on the performance of teachers of Madrasah DDI Al Ihsan Kanang, Polewali Mandar Regency. either partially or simultaneously.

This research was conducted at the DDI Al Ihsan Kanang Madrasah, Polewali Mandar Regency from September to November 2019. The source of the data in this study was in the form of secondary data originating from information at the research institution, scientific journals and books related to the object research and primary data obtained directly from respondents or samples in this study. Data analysis in this study used multiple linear regression analysis.

The results of the study show that 1) Professional ability has a positive and significant effect on the performance of Madrasah DDI Al Ihsan Kanang teachers, Polewali Mandar Regency; 2) Emotional intelligence has a positive and significant effect on the performance of DDI Al Ihsan Kanang Madrasah teachers, Polewali Mandar Regency; and 3) Spiritual intelligence has a positive and significant effect on the performance of Madrasa DDI Al Ihsan Kanang teachers, Polewali Mandar Regency; 4) Professional ability, emotional intelligence and spiritual intelligence simultaneously have a positive and significant effect on teacher performance at the DDI Al Ihsan Kanang Madrasah, Polewali Mandar Regency.

References

A.A. Anwar, Prabu, Mangkunegara., dan Mela, Puspitasari. (2015) Kecerdasan Emosi, Stres Kerja, Dan Kinerja Guru SMA, Jurnal Kependidikan, Vol. 45, No. 2, November 2015.

Ambar, Teguh, Sulistiyani., Rosidah. (2011). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta. Graha Ilmu.

Arsyad, M., Firman, A., & Abdi, A. R. (2021). PENGARUH POLA ASUH ORANG TUA, KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DAN KOMPETENSI GURU TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA UPT SMP NEGERI SE KECAMATAN BUKI DI KABUPATEN KEPULAUAN SELAYAR. Jurnal Magister Manajemen Nobel Indonesia, 2(5), 765-774.

Asf, Jasmani., & Syaiful, Mustofa. (2013). Supervisi Pendidikan: Terobosan Baru dalam Peningkatan Kinerja Pe ngawas Sekolah dan Guru. Jokjakarta. Ar- Ruzz Media.

Bahasoan, S., & Dwinanda, G. (2022). Peran Kepuasan Kerja Memediasi Hubungan Keterampilan Pelatihan dan Kinerja Pegawai PT Bosowa Propertindo Makassar. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 8(2), 139-152.

Dewi. (2015). Pengaruh Profesionalisme Guru dan Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru Ekonomi SMA se-Kota Malang. Jurnal Promosi Jurnal Pendidikan Ekonomi UM Metro, Vol.3.No.1 (2015) 24-35.

Efendi, Agus. (2015). Kecerdasan Emosi Untuk Mencapai Puncak Prestasi. Jakarta. PT Gramedia Pustaka Utama.

Gemozaik. (2017). Pentingnya Pendidikan-kecerdasan-emosional/http://zulasri. wordpress.com diakses tanggal 4 Nopember 2017.

Goleman, Daniel. (2011). Emitional Intelligence. Jakarta. PT Gramedia.

Hendriani, Susi., dan Raden, Lestari, Garnasih. (2013). Pengaruh Kecerdasan Intelektual dan Kecerdasan Emosional terhadap Kinerja Guru SMAN 8 Pekanbaru. Jurnal Ekonomi Volume 21, Nomor 4 Desember 2013.
Kunandar. (2013). Langakah Mudah Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Guru. Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Ningrum, Komang, Septia, Cahya. (2016). Pengaruh Kompetensi Guru terhadap Kinerja Guru SMP Negeri 6 Singaraja. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi (JPPE)Volume: 7 Nomor: 2 Tahun: 2016.

Mangkunegara. (2011). Manajemen Sumber Daya Perusahaan. PT. Remaja Rosdakarya. Bandung.

Mubyl, M., & Dwinanda, G. (2020). ANALISIS KEPUASAN KERJA PERAWAT TERHADAP KINERJA, PELAYANAN PRIMA PERAWAT, DAN KEPUASAN PASIEN (STUDI PADA PERAWAT DAN MANTAN PASIEN RSJ NEGERI MAKASSAR). Jurnal Mirai Management, 5(3), 185-199.

Muhyidin, Muhammad. (2012). Manajemen ESQ Power. Yogyakarta. Diva Press.

Rusman. (2012). Model-Model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta. Raja Grafindo Persada.

Sagala, Syaiful. (2012). Manajemen Strategik dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Bandung. Alfabeta.

Saondi, Ondi., dan Aris, Suherman. (2012). Etika Profesi Keguruan. Bandung. Refika Aditama.

Shapiro, Lawrence, E. (2013). Mengajarkan Emotional Intelligence. Jakarta. PT. Gramedia Pustaka Utama.

Susanto, Ahmad. (2012). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta. Kencana.

UDIN, A. L., Firman, A., & Asri, A. (2021). PENGARUH IKLIM ORGANISASI, KEPEMIMPINAN KEPALA SEKOLAH DAN LINGKUNGAN KERJA TERHADAP KEPUASAN KERJA GURU DI MAN 2 POLEWALI MANDAR. Jurnal Magister Manajemen Nobel Indonesia, 2(2), 197-207.

Uno, Hamzah, B. (2011). Orientasi Baru dalam Psikologi Pembelajaran. Jakarta. PT. Bumi Aksara.

Wihyanti, Retno. (2015). Pengaruh Kecerdasan Emosional terhadap Kinerja Guru Bersertifikat Pendidik di Sekolah Dasar Kecamatan Tegal Barat Kota Tegal. Jurnal Pendidikan Fakultas Ilmu Pendidikan. Universitas Negeri Semarang.

Wijaya, A. Cece. (2011). Kemampuan Dasar Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung. Remaja Rosda Karya.

Downloads

Published

2023-02-20

How to Cite

azis, azis, Firman, A., & Hamzah, M. (2023). PENGARUH KEMAMPUAN PROFESIONAL DAN KECERDASAN EMOSIONAL TERHADAP KINERJA GURU MADRASAH DDI AL IHSAN KANANG KABUPATEN POLEWALI MANDAR. Cendekia Akademika Indonesia (CAI), 2(1), 69–81. Retrieved from https://e-jurnal.nobel.ac.id/index.php/cai/article/view/3543