ANALISIS SISTEM DAN PROSEDUR PENERBITAN SURAT PERINTAH PENCAIRAN DANA (SP2D) TERHADAP PENYERAPAN DANA APBD PADA BADAN KEUANGAN DAERAH PEMERINTAH KOTA PAREPARE
Keywords:
Keyword: Regional Financial Performance, SP2D Issuance Procedure, Absorption of APBD fundAbstract
This research aims to find out regional financial management where all activities that include planning, implementation, management, reporting, accountability, and regional financial supervision are an integral part of the Regional Financial Management process, both according to Government Regulation No. 58 of 2005 and based on Permendagri No. 13 of 2006 on Regional Financial Management Guidelines. The description of regional financial management includes the following: general principles of regional financial management, implementation of regional financial management, management of receipts, and management of expenditures.
This thesis research was conducted to obtain information about the system and procedures for issuing a Disbursement Warrant (SP2D) at the Regional Financial Agency, or Regional Financial Management Officer (PPKD), as the Regional General Treasurer (BUD). SP2D is a letter used to disburse funds through a designated bank after the Pay Warrant is received by BUD power. The procedure starts from RKA-SKPD, DPA-SKPD, CASH BUDGET-SKPD, SPD, SPP, SPM and then SP2D is issued.
This research method uses qualitative types that are descriptive and uses a data analysis approach from the results of interviews, observations, and data documentation and then reduced to draw into conclusions.
The results of this study show that to increase the financial realization of regional spending at the Regional Financial Agency of the City of Parepare City Government in addition to the necessary documents in accordance with the rules and regulations, and technical measures, also required commitment of cooperation of the relevant parties, so that APBD can be implemented optimally.''
References
Azhar, Susanto. (2007). Sistem Informasi Akuntansi. Jakarta.
T. Lingga Jaya. Bappeda. 2020. Rancangan Akhir Perubahan Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah Kota Parepare Tahun 2018-2023.
Bappeda. (2020). Rancangan Akhir Rencana Kerja Pemerintah Daerah Kota Parepare Tahun 2021.
Bustan. (2007). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keterlambatan Penerbitan Surat Perintah Pencairan Dana (SP2D) Pada Badan Pengelola Keuangan Daerah Kota Parepare, Tesis, Makassar, Universitas Hasanuddin.
Magdalena, Idda, Kusumaningsih. (2006). Pengaruh Kualitas Sumber Daya Manusia Dan Teknologi Informasi Terhadap Kualitas Penerbitan Surat Perintah Pencairan Dana (SP2D) Pada Bendahara Umum Daerah Kabupaten Bulungan, Tesis, Jakarta, Universitas Terbuka.
Muhammad, H., Sylvia, S., Fitriani, L., & Nurhaedah, N. (2022). Kajian Evaluasi Sinergitas Rencana Kerja Pemerintah Daerah (RKPD) Dan Efektifitas Penggunaan Anggaran APBD Kabupaten Luwu Tahun 2020-2022. Naskah Akademis.
Nota Keuangan Pemerintah Kota Parepare Tahun Anggaran 2021 Tentang Anggaran Pendapatan Dan Belanja Daerah Kota Parepare.
Peraturan Daerah Kota Parepare Nomor. 1 Tahun 2019 Tentang Rencana Pembangunan Jangka Menengah Daerah Tahun 2018-2023.
Peraturan Daerah Kota Parepare Nomor. 18 Tahun 2018 Tanggal 06 Desember 2018 Tentang Anggaran Pendapatan Dan Belanja Daerah Tahun 2019.
Peraturan Daerah Kota Parepare Nomor. 05 Tahun 2019 Tanggal 27 Desember 2019 Tentang Anggaran Pendapatan Dan Belanja Daerah Tahun 2020.
Peraturan Daerah Kota Parepare Nomor. 08 Tahun 2020 Tanggal 29 Desember 2020 Tentang Anggaran Pendapatan Dan Belanja Daerah Tahun 2021.
Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor. 13 Tahun 2006 Tentang Pedoman Pengelolaan Keuangan Daerah sebagaimana telah diubah dengan Peraturan Menteri Dalam Negeri Nomor 59 Tahun 2007.
Peraturan Walikota Parepare Nomor. 38 Tahun 2008 Tentang Pedoman Sistem Dan Prosedur Penatausahaan Dan Akuntansi, Pelaporan Dan Pertanggungjawaban Keuangan Daerah.
Peraturan Walikota Parepare Nomor. 61 Tahun 2020 Tentang Penjabaran Anggaran Pendapatan Dan Belanja Daerah Kota Parepare Tahun 2021.