PENGARUH KOMPETENSI PEDAGOGIK, SARANA PRASARANA, DAN MOTIVASI MENGAJAR TERHADAP KINERJA GURU DI KECAMATAN ULUBONGKO, KABUPATEN TOJO UNA-UNA

Authors

  • nurmilah alfiah ITB Nobel Indonesia
  • Ahmad Firman ITB Nobel Indonesia
  • Muhammad Hidayat ITB Nobel Indonesia

Keywords:

Pedagogic competence, motivation, infrastructure, teacher performance

Abstract

This study aims to determine (1) the relationship between pedagogical competence, infrastructure, and teaching motivation toward teacher performance (2) the most dominant variable that affects teacher performance in Ulubongko District.

Determination of the sample using purposive sampling to obtain as many as 56 respondents from seven elementary schools. Data collection using a questionnaire instrument. The data obtained from the questionnaire has qualified the data quality test (validity and reliability) as well as classical assumptions (normality, heteroscedasticity, multicollinearity) so that it can be used to test hypotheses with multiple linear regression models.

The results show that (1) pedagogical competence, infrastructure, and teaching motivation have a positive and significant effect partially (tcount> ttable; p <0.05) and simultaneously (Fcount> Ftable; p <0.05) (2) motivation Teaching is the most dominant variable affects teacher performance with the highest value 49.82%, while other variables are Pedagogic Competence (32.91%), and Infrastructure (14.21%).

References

Ardiana, T. Eka. (2017). Pengaruh Motivasi Kerja Guru terhadap Kinerja Guru Akuntansi SMK di Kota Madiun. Jurnal Akuntansi dan Pajak, 17(2): 14-23.
Azmi, Fachruddin, S. Halimah, N. Pohan. (2017). Pelaksanaan Pembimbingan Belajar Aspek Kognitif, Afektif, dan Psikomotorik Siswa di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Amal Shaleh Medan. AT-TAZAKKI, 1(1): 15 – 28.
Azzahra, A. Fatimah. (2015). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di SMA Plus Al-Kautsar Blimbing Malang. Skripsi tidak diterbitkan. UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.
Badan Pusat Statistik. (2017). Kabupaten Tojo Una-Una dalam Angka. Tojo Una-Una : BPS.
Clewes, D. (2003). A Student-Centered Conceptual Model of Service Quality in Higher Education. Quality in Higher Education, 9(1) : 69-85.
Djamarah, Syaiful. (2011). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif. Jakarta : Rineka Cipta.
Elfrida, D. (2020). Pengaruh Kompetensi Guru dan Impelementasi Kurikulum Asing terhadap Kinerja guru di Sekolah Internasional Jakarta Utara. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan. 4 (1): 53-67.
Fahmi, Irham. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung : Alfabeta.
Fattah, Nanang. (2013). Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan. Bandung : Remaja Rosdakarya.
George, Jennifer M., Jones, Gareth R. (2012). Understanding and Managing Organizational Behavior, 6th Edition. New Jersey: Pearson Education.
Haruna,. H dan Sitti Marlina (2018). Pengaruh Kompetensi Guru Terhadap Prestasi Beajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Di SMA Negeri 5 Bone. Prosiding Seminar Nasional Universitas Cokroaminoto Palopo. 4 (1): 68-82.
Hasibuan, Malayu. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia. Jakarta: Bumi Aksara.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2013). Permendikbud nomor 64 tahun 2013 tentang
Kurniasari, Lia. (2014). Pengaruh Budaya Organisasi Terhadap Prestasi Kerja karyawan Pada PO. Sumber Rejeki Pacitan. Skripsi. Ponorogo: Unismuh Ponorogo
Mangkunegara, A.P. (2012). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung : Rosdakarya Aditama.
Marwansyah. (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi Keempat. Bandung : Alfabeta.
Meylani dan Ramlawati. (2017). Pengaruh Kompetensi, Fasilitas, dan Motivasi terhadap Kinerja Guru SMA Negeri di Kabupaten Kolaka. e-Jurnal STIE Nobel : 596-610.
Moehriono. (2012). Pengukur Kinerja Berbasis Kompetensi. Jakarta : Raja Grafindo Persada.
Mulyasa, E. (2019). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung : Rosdakarya.
Nasyirwan. (2015). Pencapaian 8 (Delapan) Standar Nasional Pendidikan oleh Kepala Sekolah Untuk Meningkatkan Mutu Lulusan. Manajer Pendidikan, 9(6): 724 – 736.
Nurjan, Syarifan. (2016). Psikologi Belajar. Ponorogo : Wade.
OECD. 2016. PISA (2015) Results Vol. 1 : Excellence and equity in education. Paris : OECD Pulishing.
Pratiwi, Niken. (2017). Implementasi Standar Isi di SMP Al-Azhar 3 Bandar Lampung. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Agama Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Priyono dan Marnis. (2008). Manajemen Sumber Daya Manusia. Sidoarjo : Zifatama.
Rahmawati, Desa dan A.D. Anggraini. (2017). Evaluasi Program Kurikulum Berdasarkan Standar Isi, Standar Proses, dan Standar Kompetensi Lulusan di SDN Pisangan Timur 10 Pagi. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 5(1) : 35 – 50.
Raharjo, S.B., L. Yuliana, dan Y.H. Yudha. (2018). Capaian Standar Nasional Pendidikan Sebagai Prediktor Mutu Sekolah. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 3(2): 129 – 140.
Rahmatika, H. Rizqia. (2016). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Angka Partisipasi Kasar (APK) Jenjang Pendidikan Sekolah Menengah Pertama pada Masyarakat Pesisir di Kecamatan Sarang Kabupaten Rembang Tahun 2015. Skripsi tidak diterbitkan. Universitas Negeri Semarang.
Rahmawati, D dan Arlyta D A. (2017). Evaluasi Program Kurikulum Berdasarkan Standar Isi, Standar Proses dan Standar Kompetensi Lulusan Di SDN Pisangan Timur 10 Pagi. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis. 5 (1): 35-51.
Riyadi, Slamet, A. Mulyapradana. (2017). Pengaruh Motivasi Kerja terhadap Kinerja Guru Radhatul Atfal di Kota Pekalongan. Jurnal LITBANG Kota Pekalongan, 13: 106 – 117.
Rohiat. (2010). Manajemen Sekolah. Bandung : Refika Aditama.
Sulistiyani, A.T. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia : Pendekatan Teori dan Praktik untuk Organisasi Publik. Yogyakarta : Gava Media.
Sagala, Syaiful. (2011). Kemampuan Profesionalisme Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung : Alfabeta.

Downloads

Published

2022-08-24

How to Cite

alfiah, nurmilah, Firman, A., & Hidayat, M. (2022). PENGARUH KOMPETENSI PEDAGOGIK, SARANA PRASARANA, DAN MOTIVASI MENGAJAR TERHADAP KINERJA GURU DI KECAMATAN ULUBONGKO, KABUPATEN TOJO UNA-UNA. Jurnal Magister Manajemen Nobel Indonesia, 3(4), 635–648. Retrieved from https://e-jurnal.nobel.ac.id/index.php/JMMNI/article/view/2987